Stress – en folkesygdom

Om stress og symptomer

Rigtig mange danskere kæmper med stress – faktisk hver syvende dansker og her er det som oftest arbejdet, der er årsagen.
Når vi som mennesker bliver udsat for en udfordring, så reagerer vi og varer denne reaktion ved, så opstår der stress. Vores hormoner stiger og gør kroppen opmærksom på det, der er ved at ske.

Det er i mange tilfælde godt at kroppen reagerer, som den gør – i hvert fald i positive tilfælde, hvor man får løst udfordringen.

Det er en del af kroppen at skulle reagerer i udfordrende situationer – det er kun sundt for kroppen. Hvis man derimod ikke får løst udfordringen, så får kroppen ikke lov til at slappe af og det er skadeligt.
Der er rigtig mange symptomer på stress – nogle af dem er; hjertebanken, hovedpine, svedeture, uro i kroppen og mavesmerte, som kan hænge sammen med at man mister appetitten.

De fysiske tegn.

Dette er bare de fysiske tegn på stress, men der sker selvfølgelig også noget psykisk – her kan man opleve; træthed, koncentrationsbesvær, dårligt humør og hukommelsesbesvær. Udover dette kan man også opleve at man kan have svært ved at sove om natten. Dette fører til at man ikke har lysten til nogle ting eller at man bliver hurtigere sur og irritabel.
Stress er selvfølgelig forskelligt fra én person til en anden. Det er måden vi opfatter hele udfordringen på, der starter nogle forskellige reaktioner. Der sker nogle trin i hjernen, som man kan se på; først så bliver man påvirket af en ændring, som opfattes som stressende.

Herefter reagerer hjernen og sætter spørgsmålstegn og prøver at finde ud af om tingene kan løse sig. Kan hjernen ikke løse problemet, så begynder man at blive frustreret og får måske endda hjertebanken. Til sidst forsøger hjernen at bearbejder situationen og prøver at fjerne det der stresser.


Undgå stress mest muligt.

Man vil naturligvis helst undgå at få stress, så derfor er det godt at prøve at forebygge at få stress. Det er der flere måder, man kan gøre på. I forhold til arbejdsforhold er det vigtigt at man så vidt muligt forsøger at forebygge stress, da det er her de fleste får stress.
Som det første er det vigtigt at man har styr på situationen. Det er også vigtigt at man føler at man har det der skal til for at løse arbejdsopgaven.

Det er vigtigt at man ikke føler sig magtesløs og ikke ved hvad man skal stille op. Når der er kontrol over situationen, så føler vi os som mennesker trygge.
Derudover er det også en vigtig ting at der ikke opstår noget uventet. På den måde når vi ikke at forberede os og der opstår usikkerhed. Derfor er der mange, der oplever at de gerne vil have at tingene er, som de plejer, fordi det er her de har erfaring.

Fra Tabu til Accept.

Det er vigtigt at man får anerkendelse fra sine medmennesker. Det er godt at tale sammen og klare tingene sammen som et hold. Dette er meget med til at minimere stressreaktioner.
Til sidst er det også meget vigtigt, at man har følelsen af at tingene går den vej man ønsker, den skal gå. Igen giver det en form for tryghed og sikkerhed om at tingene nok skal lykkes. Dette kan man gøre på en arbejdsplads ved for eksempel at fejre, hvis noget stort som småt er opnået.

Så kan man ligesom krydse det af listen og sige til sig selv, at man er det skridt videre og man nu bare skal have andre opgaver løst, hvad enten det er individuelt eller fælles. Selvom man har en individuel opgave at løse, betyder det ikke at man ikke kan få hjælp.

Hvad kan du selv gøre?

Meditation, Mindfullness, Yoga Coach eller De 5 Tibetanere, er alle gode bud. Men noget så simpelt, som at holde gode sengevaner, spise sundt og få motion, kan også gøre en kæmpe forskel.
Det lyder som noget vi har hørt tusind gange før. Det betyder blot, at der er noget om snakken. Hvor mange gange skal du høre det, før du begynder at følge disse simple råd?

Medicinal industrien, vil hjertens gerne give dig piller, når først det er for sent. Det er vores eget ansvar, at sørge for ikke, at nå til det punkt.