Socialmedievidenskab for viderekommende :)

Socialemedier er ikke længere en videnskab.

Til gengæld kan man kalde det for lidt af en jungle. Hvilket medie skal man bruge, hvis man vil have sit budskab ud til den tiltænkte målgruppe?

2004 var året da facebook så dagens lys. På det tidspunkt var det kun universitets studerende der kunne få adgang. Men allerede i 2008 var facebook allemands eje, specielt i USA greb det hurtigt om sig.
I kølvandet af facebooks udbredelse, er der dukket mange andre sociale medier op. I 2006 kom twitter, der med sine begrænsede 140 tegn udfyldte en niche.
Det er også twitter der er det første medie der bliver brugt i tilfælde af en katastrofe, eller store begivenheder. Det fungerer rigtig godt som nyhedsmedie eller masse besked. Twitter kan i bund og grund anses som at dele digitale flyers ud.
Det er twitter der har gjort #hashtag populært. Hvilket i dag er grundstenen i Instagrams måde for folk, at finde det der interesserer dem.

Eksempelvis #zinzino og du vil se alle billeder folk har taget og tagget med ordet zinzino.
For en virksomhed der vil ud med et budskab til unge mennesker. Er det en klar nødvendighed at være på instagram. Mens den lidt ældre generation foretrækker, en besked via facebook.
En Zinzino twitter konto er næsten unødvendig. De er de færreste virksomheder folk følger intenst på twitter. Det skulle lige være børsspekulanter, der har interesse i, at få korte daglige updates.

Fremtiden er under 10 sekunder.

I dag er de fleste unge mennesker på medier som instagram og snapchat, alt skal dokumenteres i billeder, mens alle chats helst skal forsvinde så snart det er læst.
De fleste mennesker har det sådan med det skrevne ord, at det vejer tungere end det sagte.
Der ud over er det man har skrevet ned på digitale medier ofte permanente, og det kan være noget man skal stå på mål for mange år efter det er blev sagt.
Slutteligt kan det skrevne ord let misforståes. Derfor vinder apps som Snapchat mere og mere frem. Du skal ikke længere bekymre dig. Om det du har sagt ligger og flyver rundt på internettet. Derfor kan de nye medier meget vel gå hen og vinde over de gamle.

Er de gamle hjemmesider så helt døde?

Nej, bestemt ikke. De sociale medier, er et virvar af information.
Vil man have dybdegående info, om et specifikt emne, er man nød til at ty til hjemmesider. Det er da også derfor, at en virksomhed som Zinzino har flere hjemmesider. Zinzino bruger dem blandt andet til, at dominerer side et på google.
Men bestemt også, for at det skal være nemmere, for kunderne at finde den information de har brug for.

Hjemmesider er til gengæld også blevet hver mands eje. Denne hjemmeside, er lavet ved hjælp af wordpress. Det er nok den mest populære skabelon, til private hjemmesider. Ud over det, benytter flere og flere virksomheder sig, af wordpress skabelonen. Platformen har gjort, at selv en pensioneret flyttemand, kan lave sin egen hjemmeside i løbet af få minutter.

WordPress er det der kaldes, open source. Hvilket betyder, at det er gratis at benytte og en stor udstrækning, serviceres af frivillige. Du kan desuden finde gratis udvidelser, til næsten alle funktioner, du måtte ønske dig på din hjemmeside.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *